söndag 27 december 2009

DRÖMMARNAS JUL!

Igår kom vi hem till Hägernäs igen efter att ha haft helt underbara dagar i Västerås hos min syster med familj. När jag säger underbara så menar jag verkligen att det var super toppen, nog den bästa jul som någonsin har firats ialla fall i vår lilla familj! Min kära mormor sade vid ett tillfälle redan på Julaftons förmiddag när vi alla kom hem efter några timmar i pulka backen att detta var en drömlik jul, en sådan som man alltid önskat att få uppleva och nu hade hon det. :-)

Julen innehöll verkligen allt från start till slut dvs började dagen innan med lite hämtmat och sedan en jätte mysig kvällsprommenad med tjejerna i pulkorna och tittade då även på hur alla hade smyckat sina trädgårdar och hus med lampor i hundratals. Vi tittade senare efter tjejerna hade gått och lagt sig på Twilight, jag har ju snart läst alla böckerna så det var roligt att se filmen...går dock inte att gemföra filmen och böckerna då böckerna är såååå mycket bättre.

På Julaftons morgon så åt vi alla en jätte stor och mysig julfrukost med gröt och skinksmörgåsar, sedan gick vi alla till pulka backen och åkte pulka, stjärtlapp och på ett stort "tefat". Det var så mysigt och tjejerna älskar verkligen att åka pulka och måste medge att nog pappa och mamma tyckte det var minst lika roligt. Medans tjejerna sov lunch så gjorde vi alla iordning oss. Jag hann till och med locka min mormors hår, så roligt att kunna hjälpa till då hon har börjat att se så dåligt...man förstår ju faktiskt att hon börjar få sämre syn då hon nu är 86 år!
När gästerna kom (mamma och Torbjörn) så bjöds det på glögg och godis ute framför den öppna brasan, alla pratade och mös. Sedan gick vi in och nu hade även Olivia och Cornelia vaknat ur skönhetssömnen. Dags att byta blöjjor och sätta på dem festkläderna! Tjejerna har varit lite si och så i deras magar och de är fortfarande inte helt bra. Olivia mår sämst som vanligt....hon spydde till och med hemma hos Cia engång efter att vi trodde att hon var frisk och fick fullkornsvälling...men hon är hur pigg som helst på dagarna. Nu får hon endast snäll mat tills vi verkligen ser att hennes mage är bra igen.

Vi fick sedan besök av en jätte fin och söt tomte som gladeligen delade ut alla paketen. Jag hade varit lite orolig för just denna bit när det gäller tjejerna med tanke på att speciellt Olivia alltid blir livrädd för nya saker...och ja det blev så även denna gång. Olivia var totalt vettskrämd när hon såg tomten, om hon kunde så skulle hon klättra upp och sätta sig på mitt huvud för att senare försöka krympa sig själv så hon fick plats i mitt hår...hi hi!!! Skämt åt sido...hon var vettskrämd...hon ville till slut till morfar som tog in henne i Isabelles rum där hon tillslut lugnade ner sig men så fort hon fick syn på tomten igen så gallskrek hon var som hon hade sett ett spöke...Mormor bar ialla fall runt på en väldigt lugn Cornelia som inte alls var rädd för tomten, hon klappade till och med tomten på skägget och klämde honom på kinderna! Cornelia dotter är en modig liten tjej det! :-)

Vi stannade även på juldagen då vi hade tänkte att vi skulle ha besökt kusin Pernilla som har köpte en villa i Skultuna med sin man Håkan men de hade hunnit planerat att äta jul middag hos deras mormor. De dök ändå upp senare på kvällen vilket var roligt då vi hann prata lite och sedan så besökte vi dem ialla fall på hemvägen till Stockholm. Verkligen jätte fint hus!!! Vi tror dock att vi smittade hela familjen Sköld...men det verkar ha fått den lindriga sorten då de bara spydde engång var...vad vi vet...Är så ledsen för det, hoppas att de kryar på sig snart!

Idag har vi städat hela dagen vilket är så skönt så nu känns det att man har städat ut sjukan ur stugan!!!

Tjejerna leker med sin nya spis!

Har sedan en mysig te stund på deras rum!

Cia och Julia gör julgodis!

Cornelia beundrar julgranen!
Söööötis!
Julbadet!
Mysig julfrukost!
Mina två små änglar i pulkabacken!
Stolt pappa med sina döttrar!
Hela min underbara familj i pulkabacken!!!

Jag testar stjärtlappen...oj vad det går!!!

Nu får min man visa musklerna!

Min goa mormor!

Värdinnan bjuder på glögg och godis!

Jag och systra me! - Love you siss!

Stolt tvilling mamma!

Strax julbord!

Vacker bild!

Jag, tjejerna och populära mormor!

Julia visar lekslottet för tvillingarna

Hela gänget samlat framför Kalle Ankas Jul!

Barnens mormor och morfar!

Min syster/värdinnan med tomten...

Söte tomten!

Cornelia har precis tagit emot paket från tomten

Lilla Söta Bellis framför granen

Olivia kollar in kassa apparaten och Cornelia provar sina gummistövlar

Cornelia provar sin Hello Kitty sulki

Jag framför deras vackra julgran
Jag och min underbara man!
Olivia och Cornelias mamma!

Tjejerna får lite efterrätt!


Myser ute framför brasan

Jag, mormor och mamma

Härligt!

Min man, Dennis och Tobbe

Min mamma med sina två svärsöner och sin man (th)förstås!

Min mor mellan två stiliga svärsöner!





1 kommentar:

  1. Hej hej
    Å vad underbart ni har haft det. Jätte fina bilder på er alla. Ja VI VILL GÄRNA SEES NÅGON DAG OCH ÅKA PULKA :)
    Kram till er alla

    SvaraRadera