tisdag 15 december 2009

Olivia spysjuk!

Stackars min lilla Olivia som blev så sjuk idag. Undrar just vad hon fått i sig för konstiga basiller? Vi hade en sådan rolig förmiddag med pulka åkning i snön men efter lunch så började Olivia spy...först i min säng, sedan i hallen när jag skulle bära in henne i badrummet! Sedan fortsatte det bara. Tillslut efter att fått lite tips från min mor med vätske recept så började jag ge henne vätska var 5 min. Tack och lov så fick hon behålla vätskan och somnade nu för en stund sedan, tror att blev 20:30...så sent men var tvungen att se till att få i henne lite vätska innan hon somnade. Tror att hon spydde ca 9 ggr, stackarn tillslut kom det bara lite slem...
Detta är faktiskt första gången som någon av tjejerna är spysjuk...de klarade sig förra julen då jag ammade dem fortfarande tack och lov! Ammade ju dem i över 9:o månader då de vägrade flaska...dock så låg både jag och min man helt däckade...men vi lyckades ta hand om de små tjejerna ändå!

Recept för vätskeersättning:
1)Häll i 1 liter vatten, 6 tsk socker och 1/2 tsk salt och koka upp i en kastrull.
Efter hon/han spytt vänta i 15 min ge sedan 1 tsk var 5:e min.

2) Ge sedan inge glass, fullkornsvälling eller mjölk utan istället kokt mat så som fisk, kokt ris eller man kan också riva lite äpple och ge.

Cornelia var på sitt bästa humör hela dagen men på slutet så var hon så trött på att jag bara satt med Olivia i knät hela tiden. Cornelia har varit så gullig mot sin syster hela tiden då hon säkert märkte att Olivia inte mådde så bra. När Olivia spydde så stod Cornelia och storgrina bredvid och tyckte så synd om sin syster och i eftermiddag när Olivia tog en liten powernap efter alla spyattacker så stod Cornelia och klappade sin syster så fint på huvudet. Då blev man allt lite rörd. Får se hur natten blir..hoppas att Cornelia klarar sig. Bryr mig inte så mycket om mig själv bara tjejerna får vara friska.

Cornelia klappar sin syster på huvudet


Hoppas att ni alla får klara Er undan vintersjukan för finns det något värre än att spy...bläääää!
Kram på Er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar