fredag 18 december 2009

Pulka åkning!

Snälla, snälla säg att vi alla är friska inför lilla julafton imorgon. Skulle vara så typiskt och så himla tråkigt om det var min och Chrilles tur i natt...

Båda tjejerna spydde ju igår kväll efter att ha fått fullkornsvälling...vet ju att man inte ska ge det efter en magsjuka men hade inte hunnit köpa någon majsvälling så vi chansade helt enkelt...så dumt och känner mig verkligen som en dålig mamma när sedan båda två börjar spy. Först börjar Olivia...som inte spytt på en hel dag och hon spydde hur mycket som helst, vi som trodde att hon var frisk. Sedan så började Cornelia att gnälla och hon fick upp lite men inte alls lika mycket som Olivia. Jag sov med C i vår säng och Chrille passade Olivia. Natten var dock väldigt lugn, C spydde inget mer och inte Olivia heller.

Dagen efter så var ju Olivia så törstig igen och vi visste ju att sist hon fick hålla muggen själv så hetsdrack hon och spydde sedan...så vi hällde upp lite som hon fick dricka upp och när det tog slut så fick hon lite till, men hon blev helt hysterisk då hon ville ha mer men inte fick. Kändes som hon inte hade fått mat på en hel vecka så hungrig och törstig stackars liten. Det sved verkligen i hjärtat när man ser sitt älskade barn lida så. Tillslut så fick hon även lite joghurt och blåbärssoppa och hon åt och åt och vi lät henne äta så mycket som hon ville (trots rekommendationer att man inte ska ge så mycket på engång). Hon blev efter denna måltid så pigg och glad och sprang omkring och dansade och snurrade runt. Cornelia mådde också bara bra.

Vi såg sedan grannen Jenny med sin lille Valdemar leka ute i snön och tjejerna blev helt tokiga när vi lyfte upp dem till fönstret för att kika, så tänkte att lite frisk luft kan inte skada efter alla kräk attacker. Jag klädde på tjejerna och åkte ner i hissen satte dem i pulkorna och drog iväg med dem till backen. Snacka om att lårmusklerna fick jobba...kommer nog att ha träningsverk imorgon. Jag började med att dra upp en tjej i taget, men när den som satt nere i backen och fick vänta på sin tur bara grät så var jag ju tvungen att testa att dra upp båda samtidigt och ja tungt det var det men det gick med min stora envishet! Efter att ha dragit upp Cornelia och hon fått åka själv engång så kom jag ner och såg att Olivia satt helt stilla i pulkan gick fram och frågade hur hon mådde och då såg jag att hon nästan hade somnat i pulkan, stackarn var ju helt utmattad och dumma mamma hade tvingat ut henne i pulka backen magsjuk...vi gick med snabba steg hemmåt men Olivia lade kroppen och huvudet frammåt så jag var tvungen att lägga henne ner i pulkan och dra henne hem. Väl hemma så somnade hon återigen i hallen och det var bara att klä av henne och bums i sängen. Cornelia somnade strax efter också. Olivia sov i 3,5 h och Cornelia sov i 2 h.

Vi vägde båda tjejerna ikväll på vår våg hemma vilket vi aldrig har gjort då vi inte haft några batterier i vågen, men ikväll så bytte jag till nya fräsha batterier och fick då lite vikter...förstår att de inte vägde mera än detta då de båda har spytt så mycket. Cornelia vägde 8,6 kg och Olivia vägde 8,1 kg. Hm de är ju inge tungviktare precis men de tar väl sig uppåt så småning om.

De fick majsvälling innan de gick och lade sig så hoppas att deras magar väljer att behålla vällingen denna gång...

Trevlig Fredag kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar