söndag 6 december 2009

Mys helg al´a C& J!!!

Våra Fredag kvällar är numera så fantastiskt mysiga och så blev även denna Fredag...till en början ialla fall!!! Började med att städa upp lite innan mannen min kom hem och började förbereda maten lite då vi skulle äta Revbensspjäll och klyftpotatis. Min man köpte revbensspjällen på ICA Stop då det alltid brukar vara så goda där och sedan blev det hemmalagad klyftpotatis. Vi åt gott och började plocka av bordet, lekte lite med tjejerna och sedan blev det bad och läggdags för tjejerna.


Vi satte oss och kikade på Idol! Min man började då springa lite väl mycket på toaletten och tillslut så sa han att han var helt paj i magen...han började må dåligt och gick och lade sig! Kände då paniken komma krypande i mig då fantasin började flöda fritt...vad var det? Vintersjukan, matförgiftning eller var han bara utmattad??? Han började tillslut spy...och då kände jag hopplösheten komma krypande mer och mer och trodde helt enkelt att vi skulle få ställa in denna helg vi hade väntat på såååå länge, skulle även det bli så denna gång! Vi har verkligen inte turen med oss när det gäller att få vara lite själva på tu man hand...han spydde dock bara en gång och kl:02:00 på natten så sa han att han kände sig helt ok. Precis då började jag må dåligt men tror det kan ha varit för att tjejerna var så oroliga och vaknade stup i ett och eftersom vi inte visste var min man hade fått för något så vågade vi inte ta risken att han skulle smitta tjejerna så jag tog hela denna otroligt struland natten själv.

Både jag och Chrille var helt färdiga när väl morgonen kom...han för de ena och jag för att ha sprungit uppe och passat tjejerna hela natten!!! Hur skulle vi orka med, skulle vi åka??? Jag var säker på att jag när som helst också skulle spy då jag var helt groggy men efter ett besök till Arninge och fått lite luft så mådde jag mycket bättre och så gjorde även min man! Vi skulle åka, detta skulle inte ställas in! Vi hade bestämt oss!!! Klockan 11:00 så kom farfmor och farfar och medans tjejerna och f and f gick ut en stund med tjejerna så smet jag och Chrille iväg! Äntligen så var vi på väg!!! Det blir av, JIPPPPY!!!!

Vi kom till Hotel Riezen och fick checka in på engång! Vi bodde i deras enda svit, verkligen lyxigt med 1 sovrum, 1 matrum, 1 sällskapsrum och 1 stort badrum med bubbelbad! Vi började med att äta lunch på Mårten Trotzig ( http://www.martentrotzig.se/ , vilket var ett lycko skott med mysig miljö och god mat. Vi åt båda Pärlhöna med smält getost och potatis, super gott!!! Vi undrade ett tag varför det var så många som fottograferade i en gränd precis där vi satt och fick då veta att det var Sveriges smalaste gränd som var så intressant.

Vi fortsatte sedan till Julmarknaden
i gamla stan där vi handlade bland annat jul bröd, mögelost, konjaks ost, brända mandlar och självklart lite godis. Vi strosade efter det omkring lite till i Gamla stan och efter ett tag så började det att dugg regna lite och vi bestämde oss att det var dags att bege oss tillbaka till hotellet där vårt bubbelbad väntade på oss. Vi drack äkta champange, mös, pratade och blev känsliga. Det var så mysigt att bara få slappna av och prata i den takt vi ville utan att bli avbrutna med grin eller skrik vilket händer allt för ofta annars. Vi gjorde sedan i ordning oss och gick till "5 små hus" och åt 3 rätters meny vi tog båda menyn Anna Lindberg vilket bestod av till förrätt: Gravad lax med senap/basilika sås, varmrätt: Kalvfile, murkelsås med potatis gratäng och efterrätt: Hjortron cheescake med rårörda hjortron. Allt var supergott! Vi tog inte med oss kameran längre så tyvärr så finns det inte så mycket mer bilder att visa Er.



Efter maten tog vi en taxi till Cirkus där vi skulle titta på Cats. Vi var båda väldigt förväntansfulla men efter ca 40 min med dansande katter och bara pratsång så började vi båda fundera om det var så här det skulle vara hela showen. Den var helt värdelös, inte vår stil med knappt någon handling, balett dansande katter och nästan ingen sång! Skulle säkert varit kanon för våra tjejer att sitta längst fram och titta på alla dessa katter men NEJ detta var inte vår grej! Vi reste oss försiktigt upp och smög ut därifrån, tänkte att det är bästa att gå innan pausen som skulle bli om 5 min...vi hämtade ut våra jackor och kände oss mycket busiga, satte oss i en taxi och var redan på väg tillbaka till Gamla stan igen. Vi har nämligen några Irländska favorit pubbar där som lockade mer än Cats. Vi hittade dit och vi ångrar det INTE, vi hade så roligt! Tog in öl, jag en Guiness och var sin jäger, de spelades Live musik av fyra Irländska män! Vilken stämning alla klappade händerna och det blev ett sådant drag och nu kom vi riktigt igång! Musiken var så härlig, de spelade gitarr, Cello, fiol och banjo! Nu fick vi ju även tid att prata lite mer. Från att nästan ha somnat på Cats till detta, vem kunde ana det? Inte jag ialla fall.

Efter när vi kände att det var dags att avrunda så
gick vi tillbaka till hotellet där vi köpte var sin Kir Royal och satte oss utanför hotellet med infravärme och drack den! Kvällen var så lyckad och var tvungen att sms:a några av mina vänner och berätta att jag hade det toppen...fniss! Ja vi gick sedan upp på hotellet och betställde upp en stor räksmörgås var som vi svullade i oss! GOTT! Vi sov gott hela natten utan att behöva gå upp och trösta några barn, sååååå sköööönt! Åt en frukost i lugn och ro dagen efter för att sedan checka ut och åka hem igen! Glädje tårar kom när vi satte oss i bilen, för vem vet när man kan få göra något sådant igen! Hoppas det bara inte dröjer allför länge till nästa gång.

TACK farmor och farfar att vi fick uppleva denna underbara helg!

Väl hemma i Hägernäs strand igen så var det kram kalas och det var så kul att se våra små änglar igen! Tänk att man hade detta att komma hem till, helt underbart. Vi vilade lite när tjejerna vilade, åt mat och sedan började jag och tjejerna dansa långdans runt, runt som mormor hade lärt oss förra helgen. Titta visst är de underbara...jag fick tillsist inte vara med på långdansen då Olivia bara ville hålla sin syster i handen och springa runt, runt med henne! Så himla gulligt!

Hoppas att ni har haft en trevlig 2:a Advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar