fredag 12 augusti 2011

Västerås gurkor!

Idag förmiddag så har jag och tjejerna pysslat med en hel del. Dagen har sett ut så här. Frukost, prommenad till lekparken, rensning av rabatterna, lunch och innan vi gick och vilade så gick vi ut till trädgården och plockade 8 st Västerås gurkor som jag sått upp helt själv! Jag och tjejerna gjorde sedan iordning en lag och hade i gurkor, svartvinbärsblad, krondill, lök, morötter, pepparrot, kryddnejlikor, senapsfrön och vitpeppar korn. Tjejerna hade var sin burk och hjälpte till hela tiden och tryckte i allt som bara gick och få i. De visste vad de skulle göra då de hade fått hjälpa mormor med att göra iordning två burkar förra gången. Denna gång blev det tre burkar.

Det är snabbsaltat gurka vilket menas att man kan äta den redan efter 1 dygn!

Som det står på boken bakom...verligen årets skörd! Jag har redan lagt in totalt 5 burkar och det kommer att bli mycket mycket fler burkar. Gurkorna växer så det knakar ute i mitt lilla trädgårdsland! Så otroligt roligt att det faktiskt blev en lyckad skörd! :)))
Ser redan fram emot frukosten imorgonbitti!


Till sist så märkte jag de olika burkarna med lite söta namn lappar. Olivia gjorde ju faktiskt sin egna burk och Cornelia sin egen och även lilla Lucas i magen fick en burk...egentligen kanske det skulle stå mamma/Lucas på den hi hi hi!!!


Lucas burken gav jag bort till våra kära grannar Patrik och Eva då de alltid är så hjälpsamma med allt. Får se ifall de gillar gurkan! :)


J.Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar