fredag 12 augusti 2011

Omfödar information på Danderyds sjukhus!

Idag har vi alla återhämtat oss efter Cornelias resa till Astrid Lindgrens. Hon sov bra på natten, inte klagat något alls över att det gjort ont eller varit något gnällig alls. Precis som vanligt och verkar ha hämtat sig helt från smällen vilket känns super skönt för oss alla. Själv trodde jag att jag skulle föda precis efter jag sprungit över till grannen....magen reagerade starkt och hade smärta i ljumskarna och neråt benen hela kvällen men det gick också över till morgonen därpå. Kändes som värsta träningsvärken... Han vill nog inte riktigt kika ut än verkar det som vilket ju känns skönt. Han vågar säkert inte komma ut då han nog tycker det är lugnare just nu att stanna i magen än att komma ut till vilda västern utanför...hi hi hi!!!

Igår förmiddag tog vi det lugnt och passade även på att vila oss. Vi fick även vårt hem städat igår, hon är verkligen super vår Jurate! Så otroligt noggrann och så otroligt fin även med barnen.
På eftermiddagen kom sedan Eija och Roger och gjorde tjejerna sällskap medans jag och Chrille åkte på en omfödar informations träff på Danderyds sjukhus. Verkligen super bra info och känner mig mycket tryggare nu då de verkligen gick igenom ALLT som jag har undrat över. Även Chrille sa att det var en super bra info träff och har ändrat sig en hel del gällande vad han trott och funderat över. Några saker som fastnade:

1. Att slemproppen kan gå flera veckor innan man föder...!
2. Efter vattnet gått så ska man åka in och kolla sig minst 6 h efter.
3. Ifall man börjar blöda så ska man ringa in till BB Stockholm och berätta...kan vara allvarligt men kan också vara normalt...
4. Man ska inte börja krysta förrän barnen ligger längst ner i bäckenet...och även fast man är öppen 10 cm så ska man öppnas lite ytterligare för att barnet ska kunna komma ut.
5. Vad gäller smärtlindring så blir det nog lustgas och epedural för min del. Kanske att jag provar akupunktur ifall det kommer på tal.
6. De olika förlossnings ställningarna dvs sitta på pallen, ligga ner på sidan eller stå på alla fyra...får se vad som känns bäst.
7. Att ta tid på värkarna och inte åka in förrän man kan räkna ca 3 värkar på 10 min...de sa dock att det var ok att komma in ifall man hade 2 värkar på 10 min och de skulle vara ca 1-2 min långa...även ok att komma ifall man känner sig helt otrygg hemma.
8. Att försöka ignonera de första värkarna, sedan distrahera dem och sedan när de inte går att tänka på annat så acceptera dem...
9. Tro på sig själv och ingen kan föda fram det här barnet bättre än jag!!!

Ja det fanns en hel del att ta till sig och fick även en bok efterråt som heter - Att möta förlossningssmärtan av Gudrun Abascal. Har börjat att läsa den och det är en rätt bra bok än så länge där olika kvinnor berättar om hur deras förlossningar gått till. Endast kommit till sida 30 än så länge så får se ifall jag orkar läsa lite mer ikväll!

J.Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar