måndag 18 januari 2010

Markarbete startat!

Idag så startade äntligen markarbetet! Nästan prick för ett år sedan så köpte vi tomten i Uthamra som ligger i Vallentuna. Hela processen har tagit en sådan tid, så mycket att ta ställning till bla hustyp, vart huset ska stå, hur mycket och var man fyller upp grunden för att inte tala om alla tillval med tapeter, köksinredning och badrum etc...så mycket att tänka på. Vi har gjort otroligt mycket tillval bland annat har vi 2 balkonger, 2,70 i takhöjd, breddat huset. Något som kommer att bli väldigt roligt att se blir krypluckorna mellan twinsens rum, hi hi...lite busigt men något skoj måste de också få! :-)

Det som skedde idag var att markarbetarna var där och eldade upp den lilla sommarstugan som revs för några månader sedan samt att de hade sågat ner ett träd. I helgen som kommer nu så kommer min kära man, min svägerskas man Jonas samt eventuellt grannen Patrik att såga ner några fler träd på tomten, måste helst göras nu innan de kommer och börjar att gräva upp alla andra stubbar som vi har på tomten idag. Det är ca 7 träd som ska bort för att släppa in lite mer solsken på tomten vilket även kommer att ge oss en hel del ved så att vi kan elda i öppna spisen speciellt under vinterhalvåret. Med start Måndag nästa vecka så fyller de upp tomten och grunden till både huset och till garaget kommer att läggas. Kommer att bli så spännande och hoppas att jag kan ta mig ut dit och knäppa lite kort på hur allt går frammåt.

Länk till lite bilder på tomten: http://www.facebook.com/album.php?aid=5725&id=1658746995&l=7c8879512b

Snart är det även dags att sätta ut lägenheten igen, sist så gick det ju inge vidare men hoppas på bättre lycka denna gång. Visnings datum är satt till den 21:a Februari! Kommer att vara något pirrigt i magen då!

Idag var även första dagen på Inskolningen för tjejerna. Jag åkte dit själv med tjejerna och det gick väldigt bra. Varken Olivia eller Cornelia är ju inte särskilt blyga utan istället väldigt sociala. Navida som tar hand om oss är jätte gullig och det kommer säkert att fungera hur bra som helst med henne. Jag har dock lite funderingar på inskolnings tiden och sättet som inskolningen går till på. Jag är ju ingen expert men känns lite skumt att inskolningen ska ta mellan 2-3 veckor. De har lagt upp det så att de 3 första dagarna kommer O och C bara vara där i 1 timme mellan 09:30-10:30, vilket jag tycker är väldigt kort tid...de får inte träffa några andra barn dessa dagar utan de ska sitta själva med Navida och mig i ett rum och leka. När Olivia och Cornelia fick se de andra barnen så ville de ju bara ut till dem och leka och det förstår jag då de ju är så sociala och älskar andra barn...inte ville de sitta där i ett rum och resten av de andra barnen lekte utanför rummet. Det här förstår jag faktiskt inte alls och kan nästan bli förgrymmad av dessa regler. Hmm men har bestämt mig för att jag inte ska börja att tjafsa med dem utan intalar mig själv att det kommer att bli bra...Imorgon så kommer pappa Chrille att följa med för att se hur det går vilket känns jätte bra för mig då min magkänsla är lite sisådär just nu. Fortsättning följer...

13:30 idag så träffade jag även mina nya arbetskamrater ute på SEB i Rissne. Super trevlig tjej som jag kommer att jobba tillsammans med. Mötet gick bra och det känns verkligen spännande att få komma tillbaka till något som både verkar roligt och utmanande.

Olivia i sin nya vinteroverall som passar så bra! Olivia och Cornelia tackar farmor och farfar så mycket!

Här springer de runt hand i hand i nya vinteroverallbyxorna!

Lite mörk bild men de håller så fint varandra i händerna!

Vänta syster! -Nu tar vi en puss paus!

Puss!!!


Så här hittar jag numera tjejerna nästan varje morgon...stående på stolarna och trycker på datorn så att den piper högt...blå skärm och måste startas om! Tar ner tjejerna ifrån stolarna och stor kabalik utbryter...men visst ser Cornelia ut att veta precis hur hon skall göra! Kanske blir en data tekniker utav henne också...

Dock sullkin måste även testas av tjejerna!

Här följer några bilder på busiga Olivia!




Trevlig kväll alla vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar