fredag 22 januari 2010

3:e dagen på förskolan!

Idag så hade ingen av tjejern feber och tänkte att de skulle få en bra start på helgen så jag tog med dem till Förskolan där de fick leka av sig lite. De hade så roligt och allt gick så bra de åt även lunch där och sedan åkte vi hem igen.

Medans de åt lunch så åkte jag iväg själv till Arninge Centrum och handlade lite mat samt lite barn böcker. De älskar ju djur så jag köpte några böcker med alla djuren på bondgården och 2 andra väldigt roliga böcker. Tänkte att de skulle kunna kika i dem medans jag och pappa sitter och softar lite...inte så lätt då de alltid självklart vill att mamma eller pappa förklarar vad de är i böckerna, inge softa här inte.

Idag testade jag även något nytt vilket verkligen var succe! Eftersom Chrille fortfarande var lite trött i mössan av all feber så tänkte jag försöka mig på att laga mat och ordna mys pys helt själv, inte det allra lättaste då tjejerna kräver en hel del uppmärksamhet hela tiden. Inte precis att de kan sitta i timmar och leka på sitt rum med varandra så jag ställde upp två stolar vid diskbänken och gav dem bland annat disk borsten och var sin sked, de stod sedan där och plaskade i vasken och tittade på när jag lagade all mat. Måste ha varit väldigt tyst väldigt länge för jag kom på mig själv att börja jobba väldigt långsamt och avslappnat vilket verkligen inte var igår som jag kände av den känslan. Kändes som jag jobbade i slomotion och jag hann både med att tända ljus i hela lägenheten, duka, göra sallad, kyckling i ugn, koka potatis och göra iordning tjejernas tallrikar utan något som helst skrik. Ja allt blev klart och när det var dags att sätta ner tjejerna i sina stolar så tog jag först Cornelia och satte ner henne i sin matstol och hon började äta bums och verkade så nöjd, sedan var det dags för Olivia...inte alls så lätt som man kunde tro. Olivia protesterade högljutt och gillade inte alls det abrubta avslut som hon tvingades göra med sin vatten lek vid vasken. Suck, jag lyfte upp henne, kramade henne lite, gick runt med henne i lägenheten för att senare försöka sätta ner henne i stolen igen....VRÅÅÅÅÅL! Hon ville verkligen inte ha mat just nu. Mamma funderar förbrilt på en lösning men det ända som hon kommer på är att Olivia inte kan må bra och går och tar febern på henne och jo visst hon hade nästan 38 grader igen och gav henne en alvedon och lade henne i sin säng så att hon kunde lugna ner sig lite. Vi provade återigen att sätta ner henne i stolen och mutade då med hallon och glass men NEJ,NEJ inte ens det gick...och då mår inte Olivia bra, om inte ens glass duger = verkligen illa. Jag satte henne i mitt knä och lade hennes kära kudde i knät och då njöt hon av att bara få sitta. Gav då efter en stund henne ett hallon och då kastade hon sig över hela asken och åt upp hälften av alla bären, efter det så gav jag henne glas och då åt hon äntligen lite glass. Mammas knä var tydligen det bästa! Efter båda tjejerna verkade mätta och nöjda så satte vi dem framför Bollibompa och de satt båda sååå fint och tittade en lång stund. Bollimbompa har blivit en favorit för tjejerna och älskar speciellt björnarna som bor på hotellet som sänds på fredagar. Äntligen kunde jag få äta min mat i lugnan ro! Min man som inte hade fått i sig mycket på hela dagen pga illamåendet åt min mat utan problem så det måste ha gett mig någorlunda bra betyg. Efter middagen fick tjejerna bada och sedan var det läggdags.

Förskoläraren Navida leker med Cornelia och Olivia!

Navida och tjejerna!

Cornelia kryper i kojjan!

Rutchbanan var rolig!

Armandes, Olivia och Cornelia!

Olivias tur att åka!
Cornelia älskade rutchbanan!

Tjejerna åt lunch sedan var det dags för de andra barnen att gå och vila. Jag och tjejerna forsatte hemmåt för att ordna med Fredags mys...

...och här står vi nu alla tre och lagar mat!

Tjejerna älskar att leka vid diskhoven!


Efter middagen så var det Bollibompa och man kan riktigt se vad de myser!

Cornelia pigg och glad efter kvällens bad!


Hoppas ni alla får en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar