tisdag 4 januari 2011

BROCCOLI SOPPA

Har länge varit sugen på att göra en broccoli soppa men inte haft något bra recept. Fick lite mat tips av en kollega idag på lunchen som jag nu bara känner att jag måste testa. Skriver ner receptet innan jag glömmer bort det och ska sedan testa det så fort jag får tillfälle. Min förhoppning är att det ska bli en ny favvorit för tjejerna! :) Tack Pier!

BROCCOLI SOPPA!
(Går även att göra soppan på Blomkål eller Sparris)

1 . Koka broccoli och tärna och koka 3 st potatisar. Spar sedan vattnet.
2. Ta upp broccolin och potatisarna. Spar några broccoli bitar till dekoration.
3. Skiva broccoli och potatis
4. Häll tillbaka broccoli och poatatisen i vattnet och kör med mixern eller mixa allt i matberedare.
5. Krydda med lite Cajennepeppar, salt och lite svart peppar.
6. Häll i en skvätt mjölk eller grädde samt 1-2 ägg gulor och för att få soppan ännu lite krämigare så häller du i en näve Risoni (Pasta från Barilla) NOTE! Om Risoni så är det viktigt att man rör så att det inte fastnar i botten!

Servera med lite parmesan ost, krutonger, några broccoli bitar och strimla över lite knaperstekt bacon + ev lite olivolja.

Ett glas välkylt vitt, citronvatten eller en östatspilsner typ Urquell funkar bra...(enligt Pier...)

Om ni vill så testa gärna du med...kanske du hinner före mig! :)

Smaklig måltid!

2 kommentarer:

  1. Hej hej
    God fortsättning på er också och tack för din fina kommentar :)
    WOW vilken underbar tid ni hade i sandhamn, vilket nyår, och julafton...
    Barnen är bara för UNDERBARA.
    Blir så glad över att läsa din blogg. Du och din man är så kära,lyckliga och fina mot varandra efter så många år. Och ni skämmer alltid bort varandra med fina resor och presenter, så gulligt....
    Hoppas att vi kan ses snart igen, va så trevligt sist...
    Om ni kan komma den här lördagen eller nästa så är ni jätte välkomna????
    Stor kram till er alla

    SvaraRadera
  2. Visst är det toppen med Pier som ger smarrig matinspiration! Denna soppa ska jag också testa nån gång. :-)

    Kram och trevlig kväll.
    Kram / Anna R

    SvaraRadera