lördag 25 december 2010

Jul Godis!

Gjorde 3 st olika Jul godis denna jul och nedan kommer recepten! Allt blev otroligt lyckat och vill därför även dela med mig av recepten till Er!

ROCKY ROAD
(Detta blev en egen mixad blandning då jag inte hade allt hemma, men super gott blev det)

600 g mörk kvalitetschocklad 70%
2 nävar mini marshmallows
3 dl salta jordnötter
1 näve kina puffar

Gör så här:
1 . Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten)
2. Blanda samtliga ingredienser (alternativt lägg i allt godis, nötter på plåten och häll sedan den smälta chockladen över och sedan blanda samman)
3. Fyll smeten i en plåt, ca 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp
4. När kakan har stelnat, skär upp i stänger.

KNÄCK

2 dl vispgrädde
2 dl sirap
2 dl socker
1 dl hackad mandel
1 krm bakpulver
1 msk kakao

Gör så här:
Blanda grädde, socker och sirap och sikta ner kakao pulvret tillsammans med bakpulvret. Koka utan lock i cirka 25 min i tjockbottnad kastrull. Gör vatten provet. När massan kan rullas till en kula tillsätter du mandlarna och häller upp smeten i knäck formar. Förvara knäcken svalt.

CHOKLAD KOLA

3-4 msk Kakao pulver (jag tog 4 msk men till nästa år ska jag nog endast testa med 3 msk)
2 dl sirap
2,5 dl strösocker
3 dl tjock grädde

Blanda alla ingredienser och låt det koka i ca 45 min ska uppnå 120 grader. När en droppe stelnar i kalt vatten är kolan färdig. Häll upp smeten på en smörad plåt. Skär i bitar innan den stelnar helt annars finns risken att det inte blir hela bitar...Blir väldigt fint sedan om man slår in kolan med smörpapper och sedan sätter en liten fin julbild på tex ifrån en servett eller julpapper eller ifall man har bokmärken hemma... :)

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar