onsdag 1 december 2010

2 år och 5 mån idag!

Idag fyller de 2 år och 5 mån! :) Så här kommer lite nytt om deras utveckling!

CORNELIA pratar så mycket just nu och hon lär bli en riktig skådespelare eller chef då hon pratar och pratar samtidigt som hon viftar och gör stora rörelser med sina armar och händer! Säkert sett hur både sin mor och far gör när de pratar, speciellt sin pappa! :) Cornelia har verkligen blivit så stor, det märks i hela hennes sett och hon tar hand om sin lilla syster Olivia. När Olivia är ledsen så säger Cornelia - Sååja Olia, sååååja!!! och klappar henne samtidigt! Om Olivia skriker och gråter så kommer Cornelia snabbt springdes och boxar/knuffar på mamma och pappa och grymtar och tittar argt på mamma eller pappa som bara försöker klä på Olivia eller borsta hennes tänder etc...Cornelia går och lägger sig på kvällen utan någon som helst protester, släcker lampan och kryper ner i sängen. Hmm vart är Cornelia jo hon har redan gått och lagt sig och släckt lampan.

Cornelia tog även hand om mig så fint när jag var sjuk. I helgen som var så vilade jag lite på Lördagen men Cornelia vilade inte alls mycket denna Lördag utan satt istället och klappade mig på huvudet och satt sitt finger över munnen och sade - Mamma Shhhhh! När jag tittade upp på henne så sa hon -Shhhhh igen, var precis som hon inte ville att jag skulle titta utan hon såg på mig att jag behövde vila! Så himla fint att jag faktiskt föll en tår i smyg. Hon hoppade sedan ner och försvann och kom sedan tillbaka med sin snutte kudde som hon lade i sitt knä där hon sedan pekade på att jag skulle lägga huvudet och vila! Så otroligt fint av henne! Min egna lilla sjuksköterska! :))))

OLIVIA har däremot blivit ännu mer självständig och säger nu till att hon vill gå på toaletten eller pottan, hon kissar på pottan hemma minst 2 ggr om dagen. En gång på morgon och en gång på kvällen. Hon sitter länge ända tills det kommer något och då blir hon så glad och skriker - Mamma, jag har kissat och så klappar hon händerna glatt! Hon sätter på sig både blöjja, byxor och strumpor och skor helt själv fastän det ju är en del som blir lite bak och fram men det är ju lätt att rätta till. Det verkar även komma nu för Cornelia med både pottan och kläderna men hon ligger lite efter när det gäller båda dessa saker. Olivia gick fram till en tavla på förskolan igår och sade Apa och visade mig apan på tavlan! :) Annars nya ord de säger nu är: Akta dig, jag vill gå ner, jag vill ha, mina, apa, backa, Cornelia säger - jag är Cocko!!! och pekar på sig själv bestämt! ...de säger väldigt mycket men inte i klartext men dock så gör de sig förstådda då de samtidigt förklarar så mycket med händerna...
så mycket nu, känns att de börjar bli stora och de förstår jätte bra vad man säger!

Är en sådan stolt mamma och undrar hur många gånger i veckan som jag faktiskt fäller en tår av lycka när jag ser, tänker på mina små söta änglar! Hoppas att aldrig denna lyckliga dröm tar slut, vet inte vad jag skulle ta mig till ifall det skulle hända dem något ont...har så mycket tankar som dyker upp i mitt huvud som jag inte alls vill ha där! Vill bara att de ska få leva ett lyckligt och långt liv långt bort ifrån sjukdommar och dumma människor! Vill beskydda och kommer att beskydda dem så länge jag lever!

J.Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar