torsdag 2 september 2010

Blåtira och Kastanjeträd!

BLÅTIRA!
Var idag hemma med lilla Olivia. Cornelia var duktig och har varit på dagis hela dagen själv. Olivia har varit någorlunda pigg idag och varit fri ifrån feber men ändå varit för trött för att vara på dagis. Vi gick ut en stund och Olivia ville ju prompt ha sin mamma med in i studsmattan. Hon vill ju så gärna hoppa med mig och efter när vi båda hoppat ett tag så satte sig Olivia ner och jag studsade lite själv...Olivia hoppade på rumpan och skrattade högt men hamnade fel på fallet och studsade rakt in i mitt knä...så nu har hon en snygg blåtira precis under ögat! Aj, aj aj inte snyggt! Stackars liten...gjorde ju så ont!!! Försökte att lägga is på men nej, nej, jag fick inte röra. Annars så börjar jag också att känna mig lite krasslig...halsen som spökar, får se hur jag mår imorgon!

KASTANJE TRÄD?
Jag skulle så gärna vilja ha ett kastjeträd på tomten. Tycker ju så mycket om kastanjer och bladen är ju också så fina. Läste sedan lite på nätet hur man kan få en kastanje nöt att gro och det här tänker jag testa:

1) Det ska ju finnas ett frö där inne i det hårda skalet så du får greja lite för att skottet ska kunna växa fram. Lägg den i blöt i ljummet vatten minst två dagar.

2) Ta sedan en plastpåse med väl genomfuktad vit- eller björnmossa, ha kastanjen invirad i den, knyt ihop väl och lägg det hela i kylskåpet. Låt stå 6-8 veckor i kylskåp och kolla under tiden om det kommit fram en grodd. Den får inte torka ut där!

3) Om du skulle få fram en ordentlig grodd så plantera det hela i en kruka med blomjord.

PS! På samma sätt kan man göra med färska kastanjer som man plockar eller köper på hösten

Jag har redan lagt 4 st kastanjer i ljummet vatten, måste ju testa om jag kan få en nöt att gro. Vill du också testa? Berätta gärna för mig ifall du lyckas eller om du har något annat tips?

På denna länken finns ytterligare information om kastanje odling: http://www.buf.kristianstad.se/kick/not/uteklassrum/balsberget/Frukt%20och%20fr%C3%B6n_f%C3%B6r-efterarbete.pdf

Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar