tisdag 16 juni 2015

7 års kalas för Olivia och Cornelia!

I lördags 13:30 - 16:00 så var det födelsedagskalas för tjejerna!

Det var ca 20 tjejer + Lucas där och firade deras födelsedag. Det blev sång, tårta och lek med fiskdamm. Så mycket fina presenter och tjejerna var så glada och nöjda med dagen! 

Olivia, Lucas och Cornelia! 

Tårtor!
Tårtan består av chockladsockerkaka med Hallonmousse i mitten och spritsad med rosa frosting och marsipanrosor! Fingers på sidorna! Lite väl söt i smaken för mig men den gick ner för de flesta barn. Lucas kommentar var iaf härlig - Mamma är det kaviar på tårtan...- va nää hahaha! Men jag håller faktiskt med Er som tycker det ser ut som det...Väldigt likt kaviar på bild iaf :)
Tårta 2
Alla Fingers räckte inte runt hela tårtan nr 2 så det blev lite frysta blåbär runt den istället och det blev ju minst lika fint och gott! 


Glad Sommar! 

Johanna

3 kommentarer:

  1. Hej,
    Tycker jätte mycket om allt på Din blogg. Verkligen ambitiös och omtänksam mamma. Men har länge funderat på om Du vekligen har tänkt igenom varför dina döttrar måste alltid vara lika klädda och ha samma frisyr.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym,
    Tack så mycket och så kul att du följer min blogg. Ska försöka svara på dina funderingar.

    Att ha tvillingar och enäggs gör ju det självklart lite extra roligt att ta på dem lika kläder speciellt vid festliga tillfällen. Det kom sig även naturligt från dagen de kom att alla runt omkring även köpte lika men kanske olika färger för att kunna se skillnad på dem. Sedan är det ju så att bilder som jag lagt ut här på bloggen oftast är vid festliga tillfällen vilket gör att det kanske ser ut som att de alltid har lika kläder vilket självklart inte är fallet. De klär numera på sig helt själva på morgonen innan de går till förskolan och blir sällan samma kläder i veckorna. De gör numera som de vill. Två väldigt bestämda tjejer vill jag lova! :) Ibland har de lika ibland inte. De börjar ju även själva tycka att det är lite roligt att lura omgivningen ...men ibland blir de oxå sura för att man tar fel. De har ju även varit krig ibland ifall jag råkat köpa olika färger på kläderna...så för att undvika tjafs så köper man ibland lika saker och kläder. I det här känner nog säkert många tvillingföräldrar igen sig i.

    När det gäller frisyren så är det lika även där...om jag skulle klippa tjejerna i olika frisyrer så skulle jag säkert få gå tillbaka igen då det skulle bli advensjuka eller bli tjafs. Tjejerna gör redan idag sina egna väl i mycket och får se om de kommer en dag då de själva väljer att ha olika frisyrer. Sist var dock den ena tjejen lite sur för att hon behöve klippa sig överhuvudtaget...

    Finns även en anledning varför jag väljer att ha dem i olika klasser på förskolan. Både förskola och jag tycker att de är viktigt att de får utvecklas till att bli två olika individer med olika kompisar och olika fröknar. De delar ju så mycket ändå...dock så blir det jobbigare för mig med att ensam köra dem till/hem förskolan, hålla reda på utflyktsdagar, gymnastik och sedan läxor på tre barn men det är det värt.

    Hoppas du fick svar på dina funderingar.

    Hälsningar
    Johanna

    SvaraRadera
  3. Det var verkligen ett uttömmande svar. :) Jag har alltid undrat hur tvillingföräldrar resonerar. Om ett "vanligt" syskonpar har lika tröjor, funderar man inte så mycket på det. Tack så mycket, det var roligt att få veta lite mer.

    SvaraRadera